خدمات ثبت برند و ثبت علامت تجاری
کلیه خدمات ثبتی و حقوقی ، ثبت برند و ثبت علامت تجاری
خدمات ثبت برند
کلیه خدمات ثبتی و حقوقی ، ثبت برند و ثبت علامت تجاری
برند و یا علامت تجاری چیست؟
توضیح برند در ثبت شرکت ها
برند یا علامت تجاری یک کلمه، نماد یا عبارتی است که برای شناسایی محصول تولید کننده یا فروشنده خاص استفاده میشود و آنها را از محصولات دیگری تشخیص میدهد. برای مثال، لوگو و علامت تجاری “سامسونگ ، ماکروسافت یا چرا راه دور بریم ، موسسه ثبت پایتخت”،که محصولات و سرویس های این شرکت ها را از شرکت های دیگر شناسایی میکند. زمانی که این علائم برای شناسایی سرویس ها استفاده میشود ( نه به عنوان محصولات)، علامت های خدمات نامیده میشوند، هر چند آنها به طور کلی همان علائم تجاری را تحت پوشش قرار میدهند.
دو نمونه از مشهورترین لوگوها
وجود این علامت های تجاری روی هر کالا و هر طرحی نشان دهنده کمپانی خود در تمام دنیا می باشد و همچنین به علت خدمات عالی و کیفیت بالا ، فقط کافیست برندشان روی یک کالا دیده شود تا فروش آن چند برابر بیشتر شود. اما در خدمات ثبت برند جه جیزی هایی جزء برند حساب می شود ؟ کلمات ، حروف ، اشکال ، عکس ، رنگ و برچسب ها که برای تشخیص کالاها به کار می رود. علامت تجاری به حساب می آیند.
برای ثبت برند یا علامت تجاری چه زمانی مناسب است؟
اولین اقدام هر شرکت بعد از ثبت خود، ثبت علامت تجاری می باشد؛ که براساس ضوابط و قوانین مندرج در قوانین مربوط به ثبت علائم و اختراعات، این فرآیند صورت می پذیرد.شخص متقاضی ثبت برند و ثبت علامت تجاری باید در هر زمینه ای که مجوز فعالیت دارد علامت را در همان زمینه ثبت کند. اگر علامت را به صورت فارسی ثبت کرده دیگر نیازی به کارت بازرگانی ندارد و گاها می توان با داشتن جواز تاسیس برند فارسی را ثبت نمود. ولی اگر علامت به صورت لاتین ثبت شده باید کارت بازرگانی را بگیرد. این علامت نباید مشابه ای داشته باشد.
تعرفه خدمات ثبت برند موسسه ثبت پایتخت
حفاظت از برند و علامت تجاری
در برخی موارد، حفاظت از ثبت برند میتواند به فراتر از کلمات، نمادها و عبارات گسترش یابد تا جنبه های دیگری از محصول مانند رنگ آن یا بسته بندی آن را شامل شود. به عنوان مثال، رنگ قرمز از عایق پشم شیشه یا شکل منحصر به فرد بطری زم زم ممکن است به عنوان ویژگی های شناسایی خدمت یاد شود. این ویژگی ها به طور کلی تحت عنوان “ لباس تجاری” قرار میگیرند با این وجود، چنین ویژگی هایی محافظت نخواهند شد. زیرا شرکت های رقیب هر نوع مزیت عملکردی و رقابتی را ارائه میدهند. بنابراین، برای مثال: سازنده نمیتواند استفاده از یک شکل بطری منحصر به فرد خاص را قفل کند، حتی اگر این شکل برخی از ویژگی های عملکردی را فراهم کند.
اصلا برند و لوگو چه مزیتی دارند؟
برند ها باعث میشوند که مصرف کنندگان سریعا منبع خوبی را شناسایی کنند. مثلا مصرف کننده به جای اینکه در همه کالا ها بگردد تا محصول مورد نظر خود را پیدا کند میتواند برند محبوب را دنبال و نیازش را برطرف کند. ثبت برند نیز باعث می شود تولید کنندگان انگیزه ای برای سرمایه گذاری در کیفیت کالاهای خود داشته باشند. اگر یک مصرف کننده مثلا از زمزم استفاده میکند می تواند براحتی کمبود کیفیت را پیدا کند. قانون ثبت برند و ثبت علامت تجاری با تنظیم و استفاده مناسب از علامت های تجاری، این اهداف را به پیش میبرد.
مشاوره رایگان ما برای ثبت برند و علامت تجاری
مشاوره ما در تمامی زمینه های کاری موسسه ، صد در صد رایگان می باشد و همچنین جهت رفاه حال شما کاربران عزیز ، راه ها متعددی برای ارائه این خدمات قرار داده شده است. شما می توانید هر یک از این گزینه ها را به دلخواه خود انتخاب کنید و یا با مطالعه ادامه مطالب و دیدن فیلم های کوتاه ما ، بیش از پیش به هدف خود نزدیک شوید.
مراحل ثبت برند چیست؟
مرحله 1 - ثبت برند
تهیه اظهارنامه ثبت برند شرکت و تنظیم نمودن آن و تحویل به اداره ثبت شرکت ها.
مرحله 2 - ثبت برند
متقاضی می بایست فرم های درخواست شده را تکمیل کرده و برند مورد نظر شرکت را به ثبت رساند.
مرحله 3 - ثبت برند
مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند را تهیه و جهت بارگذاری در سامانه اینترنتی ، اسکن شود.
مـزایای ثبت برند و علامت تجاری
علامت تجاری باعث متفاوت بودن و خاص بودن خدمات و محصولات یک شرکت، نسبت به سایر شرکت ها می گردد.
علامت تجاری ، معرف رسمی و اختصاری یک شرکت محسوب می گردد.
علامت تجاری سبب تسریع و تسهیل بازاریابی می گردد.
علامت تجاری سبب کاهش هزینه های جانبی کالا یا خدمات شرکت می شود.
علامت تجاری سبب کاهش هزینه های معرفی و تبلیغاتی کالا یا خدمات می گردد.
علامت تجاری سبب اعطای نمایندگی به شرکت می شود.
علامت تجاری و واگذاری آن به سایر شرکت ها، منبع درآمدی جدید برای شرکت خواهد بود.
مزیت های ثبت برند و علامت تجاری به صورت غیر حضوری
۱- هزینه رفت و آمد ندارد.
۲- روند کار اصولی تر و سریع تر پیش می رود
۳- زمان بر نیست.
۴- با دریافت کد رهگیری، در جریان روند و پیشرفت کار قرار می گیرید.
۵- فرآیند کار به دور از مسائل بروکراسی اداری صورت می گیرد.
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند و علامت و لوگو
تهیه کپی از صفحات شناسنامه
تهیه کپی از کارت ملی
تهیه کپی از کارت بازرگانی
تهیه کپی از پروانه فعالیت
تهیه کپی از مجوز کسب
تهیه کپی از آگهی شرکت
تهیه کپی از جواز تاسیس
تهیه کپی از ثبت آخرین تغییرات
شرایط ثبت برند و علائم تجاری
به منظور نشان دادن علامت تجاری، علامت باید متمایز باشد یعنی باید بتواند منبع محصول خاص را شناسایی کند. در تعیین اینکه آیا علامت متمایز است بر اساس رابطه بین علامت و محصول اصلی، گروه علامت ها به چهار دسته تقسیم میشوند:
- دلخواه یا خیالی
- حاشیه ای
- توصیفی
- عمومی
ازآنجا که علائم در هر یک از این دسته ها با توجه به تمایز آنها متفاوت هستند، اهمیت دارد که الزامات و درجه حفاظت حقوقی یک علامت تجاری خاص به کدام دسته بستگی دارد.
ثبت برند از نوع دلخواه یا خیالی
علامت دلخواه یا عجیب و غریب میتواند علامتی باشد که هیچ ارتباط منطقی با محصول نداشته باشد. به عنوان مثال، کلمات «اکسون»، «کداک» و «اپل» هیچ ارتباطی با محصولات پایه خود (به ترتیب بنزین، دوربین، یا موبایل) ندارند. علامتهای دلخواه یا خیالی به لحاظ ذاتی متمایز هستند یعنی قادر به شناسایی یک محصول اساسی اند و دارای درجه بالایی از حفاظت هستند.
ثبت برند از نوع دلخواه یا خیالی
علامت حاشیه ای علامت و ویژگی های خاصی را نشان میدهد. به عنوان مثال، کلمه “Coppertone” حاوی لوسیون آفتابگردان است، اما محصول پایه ای خاصی را توصیف نمیکند.
ثبت برند از نوع توصیفی
علامت توصیفی نشانی است که مستقیما محصول را توصیف میکند. بر خلاف علائم دلخواه یا نشانگر، علائم توصیفی از لحاظ ذاتی متمایز نیستند و فقط در صورتی که “معنای ثانویه” را بدست آورده باشند، محافظت میشوند.
علامت های توصیفی باید این مانع اضافی را روشن کنند زیرا آنها اصطلاحی هستند که برای توصیف محصول اساسی مفید هستند و تولید کننده خاص با استفاده منحصر به فرد از این اصطلاح میتواند مزیت ناعادلانه را به ارمغان بیاورد.
علامت توصیفی زمانی معنای ثانویه میدهد که عموم مردم مصرف کننده به کمک علامت محصول را شناسایی کنند و نه خود محصول. لازم به ذکر است که مردم نیازی به شناسایی تولید کننده خاص ندارند؛ تنها محصول یا خدماتی که از یک تولید کننده به دست میآید دارای اهمیت است.
ثبت برند از نوع عمومی
در نهایت، یک علامت عمومی علامتی است که طبقه بندی کلی محصول متعلق به آن را توصیف میکند. به عنوان مثال، اصطلاح “کامپیوتر” یک اصطلاح عمومی برای تجهیزات کامپیوتری است.
علائم عمومی تحت قانون تجارت، علامت تجاری هستند. بنابراین سازنده فروش کامپیوتر های برند “کامپیوتر” (یا “سیب” برند “اپل” و غیره) هیچ حق انحصاری برای استفاده از این واژه ها در رابطه با آن محصول ندارد. اصطلاحات عمومی توسط قانون علامت تجاری محافظت نمیشوند، زیرا آنها به راحتی برای شناسایی یک محصول خاص، مفید هستند.
چگونه حقوق خود را در یک علامت تجاری به دست آورید؟
با فرض اینکه یک علامت تجاری واجد شرایط برای حمایت باشد، حقوق یک علامت تجاری را میتوان در یکی از دو روش زیر بدست آورد:
- اولین استفاده از علامت در تجارت
- اولین بار برای ثبت نام علامت با اداره ثبت اختراع و علامت تجاری
استفاده از علامت به طور کلی معنی واقعی فروش محصول به عموم مردم است. بنابراین، اگر من اولین کسی هستم که به فروش مردم با نام تجاری خوش شانس برسد، من اولویت را برای استفاده از این علامت در ارتباط با فروش آدامس حباب برای خود دارم (با فرض اینکه مارک در غیر این صورت برای حفاظت از علامت تجاری واجد شرایط باشد). با این حال، این اولویت محدود به منطقه جغرافیایی است که در آن من فروش آدامس حباب را به همراه هر منطقه ای که انتظار میرود در هر منطقه ای که شهرت گرفته، گسترش دهم.
نکات ثبت برند و لوگو
علامت تجاری قابل نقل و انتقال است.
برای علامت گواهی ثبت علامت صادر می شود. برای ثبت علامت تجاری یا علائم تجاری
درخواست ثبت علامت تجاری باید شامل بازسازی واضحی از آرم با تمام رنگها طرحها و نقش های سه بعدی آن ، برای ثبت درج شود. برای ثبت علامت تجاری یا علائم تجاری